Eindelijk gezeldschap

20 maart 2018 - Dodoma, Tanzania

Hallo Allemaal,

Het is nou alweer de vijfde week dat ik in Tanzania zit, eigenlijk heb ik helemaal niet het gevoel dat ik zo ver weg zit en in een totaal ander land ben. Het voelt alsof dit ook gewoon mijn thuis is nu en dat is super fijn.

Vorige week zijn er twee nieuwe vrijwilligster gekomen en ik moet jullie zeggen dat dit echt gezellig is. Eerst moest ik wel echt wennen, want ik was gewend aan de rust en aan het alleen zijn. Het is fijn om met elkaar te praten over de ervaringen die je op doet en om samen dingen te ondernemen. Het klikt ook echt goed met elkaar en heb al veel met ze gelachen. Gisterenavond heb ik met Allan de vierde vrijwilligster opgehaald, zij gaat bij het kindertehuis waar ik werk ook werken. Ben ik niet de enigste Nederlander daar!

Ik heb vorige week eigenlijk wel een rustige week gehad, afscheid genomen van een vrijwilligster uit Australië waar ik goed mee was, de stad laten zien aan de nieuwe vrijwilligster en lekker wezen lunchen. Ook heb ik gewoon gewerkt, en nog steeds doe ik dit met super veel plezier. Van het weekend ben ik samen met twee vrijwilligster van het project naar Lake Chala geweest. Een jongen uit Tanzania die ik ken via een andere vrijwilligster heeft ons veel uitgelegd over het land en over Lake Chala. Zijn beste vriend was onze taxi chauffeur. Wat een avontuur was dat zeg, we hebben er denk ik wel 3,5 uur over gedaan om op bestemming te komen. We werden drie keer aangehouden door de politie en de chauffeur moest drie keer betalen. Niet omdat hij een overtreding maakte, maar omdat de politie hier hartstikke corrupt is. We kwamen op den duur op een weg die zo modderig was dat we eroverheen gleden, ook was er iets mis met de auto en eigenlijk was ik doodsbang de gehele heenreis. Uiteindelijk wel veilig aangekomen bij het meer en het was echt adembenemend (zie fotos). We hebben die dag veel gelopen en geklommen, en vooral veel mooie natuur gezien. Het meer ligt voor de helft in Tanzania en voor de helft in Kenia. Het was echt een super mooie ervaring, ook om verhalen te horen van David en Ibrahim (de chauffeur). Deze mannen waren trouwens echte gentlemans en zorgde ervoor dat wij iedere moeilijkheid onderweg aankonden.

Ik ben zondag naar een kerk geweest in Arusha, samen met de manager van mijn werk en nog een vrijwilligster. Dit was echt iets voor mij. De dienst was in het Engels en we zongen dan ook Engelse liedjes. Heerlijk vond ik dit. Ook de preek was zeer inspirerend. Het ging over het hebben van een thuis en hoe belangrijk dit is. Deed mij denken aan mijn werk in Nederland, de cliënten die dak en thuisloos zijn en die geen thuis hebben, die dit weer op moeten bouwen. Heftig.

Mijn werk bij het kindertehuis verloopt goed, ik heb het er nog steeds naar mijn zin. De kinderen zijn geweldig. Het is zo fijn om 's ochtends wakker te worden en te denken, yes ik mag weer naar de kinderen toe. Ik merk wel aan mijzelf dat ik eigenlijk wat meer uitdaging nodig heb, want nu helpt ik vooral met de verzorging van de kinderen. Ik ga dus proberen om me ook bezig te houden met de terugplaatsing van de kinderen bij hun familie.

Aangezien we nu met vier vrijwilligers in het huis zitten hebben we wat leuke activiteiten gepland voor deze week. We gaan morgen uiteten en naar de film (ja dat kan gewoon hier, alleen ''witte mensen'' gaan daar naartoe), donderdag gaan we op stap, vrijdag gaan we een hele dag zonnen bij het zwembad, zaterdag gaan we paardrijden en zondag gaan we naar de stad Moshi om daar een dierenopvang te bezoeken. Ik kijk ernaar uit om dit alles te gaan ondernemen. Jullie lezen hoe dit is geweest volgende week.

Ik had gisteren wel een beetje een dipje door het missen van mijn vriend en familie. Ik hoop dat ik hier niet teveel last van krijg, maar door het gezeldschap van de andere vrijwilligers zal dit goed komen.

Ow en het is nu echt heel vaak aan het regenen, het begint nu te lijken op Nederland helaas. Hopen dat de zon snel weer mag gaan schijnen.

Tot de volgende keer.

Liefs,

Vivian

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeanette:
    20 maart 2018
    Leuk verhaal weer,gelukkig heb je gezelschap van landgenoten . Dat dipje zal misschien af en toe toch de kop op steken maar genoeg afleiding, gezelschap en bezigheden genoeg. Je zit bijna op de helft en kun je aftellen tot je vader komt. Succes verder en blijft Leuk om je foto,s te zien enz.. .
  2. Adéla Kooi:
    20 maart 2018
    Leuk je verhaal en wat een belevenissen! En wat een leuke activiteiten ga je nog ondernemen.
    Fijn dat je gezelschap hebt die je over je dipjes heen helpen. En gelukkig zijn er veel communicatie middelen om contact te houden met het thuisfront die verminderen je dipjes ook wel denk ik!

Lieve Vivian, geniet ervan, en knap dat je nog meer uitdagingen aan gaat!!

Heel veel liefs van Tante Adéla 😍😍😍😘😘
  3. Tante Neeltje:
    20 maart 2018
    O wat is dat weer mooi om te lezen. En wat leuk dat er nu meer nederlandse vrijwilligsters zijn. Nog even volhouden hoor, app maar veel dan valt het misschien mee. En wat mooi dat je naar de kerk bent geweest. Hier is het een beetje koud, maar de zon schijnt ook af en toe, en ook weleens regen, niks zo verandelijk als het weer.Weet je wat ik dacht kun je misschien op fb zetten dat we kunnen doneren voor de kinderen, dat je daar veel voor hun kunt doen. Nog enkele weken en dan komt je vader dat zal ook fijn zijn. Veel plezier en geniet er maar van. Liefs van Tante Neeltje.😘😘😘😘
  4. Liefs van (oud) tante Roos en Coby:
    20 maart 2018
    Dank voor je bericht Ik kijk er altijd naar uit en geniet van je leuke verhalen natuurlijk zijn er ook trieste gebeurtenissen maar volgens mij kan je goed relativeren. Fijn dat je ook daar naar de kerk kan gaan dat gaat er heel anders toe dan hier zo sprankelend en levendig geweldig is dat. Tot zover mijn berichtje we denken aan je. Hou je taai groetjes Roos en Coby
  5. Crina:
    21 maart 2018
    Hee,
    Ik kan het me voorstellen dat je bang was ,tijdens de autorit,ik zie je al zitten 😂
    Gelukkig gezelschap in huis!
    Komt vast goed, je bent al weer n poos daar , die 5 weken zijn snel gegaan😲
    Geniet van alle dingen die je deze week gaat beleven.
    😘😘😘
  6. Freddy lobers:
    22 maart 2018
    zoals van Jou gewend kanjer, een mooi verslag van wat er allemaal gebeurd. en ja natuurlijk mis je de geliefde mensen om je heen. en dat is goed, want zo weet je dat je leeft en dat je een fijn mens bent lieverd. en dat ben je zeker. je bent nu al zover gekomen, nog eventjes en je hebt het gehad. veel plezier en vooral nieuwe ervaringen wens ik je . liefs uit vlissingen
  7. Annemiek van Rooijen:
    28 maart 2018
    Dag Vivian,
    wat schrijf je leuk. Over het algemeen ben je ook zo positief en dat vind ik knap voor iemand die voor het eerst alleen op stap is. Een dipje zo nu en dan hoort er dan ook wel weer bij.